2017/01/19

Vähän niinku sokeriton

Minä ja sokeri. Huoh. Meidän suhde on kautta aikojen ollut monimutkainen. Loppukesästä minä elin eräänlaisessa kierteessä. Olin väsynyt, voimaton ja huomasin usein yrittäväni korajata tilannetta syömällä jotain makeaa. Koska noh.. sain siitä hetkellisesti energiaa. Se on totta. Makea tuo hetkellisesti energiaa, mutta pudottaa hyvin nopeasti takaisin maanpinnalle (tai sen alle). Mietin pitkään mitä halusin muuttaa ja yksi oli varma, halusin olla energisempi. Oikeastaan muita tavoitteita minulla ei ollut, mutta toki ajattelin, että olisi kivaa jos muutama kilo katoaisi samalla. Vaikka ongelma sokerin mussuttamisen kanssa oli suoraan silmieni edessä, mietin lukuisia erilaisia vaihtoehtoja ruokavalion muuttamiseen. Kaikkien erilaisten vaihtoehtojen keskellä oli hiukan haastavaa päättää mitä lähtisin ruokavaliossani muuttamaan jotta taas löytäisin hetken aikaa hukassa olleen energisemmän itseni..

Sokeriton. Se se olisi. Päätin yrittää olla sokeriton 6 päivää 7:stä. Kerran viikossa sallisin itselleni jotain hyvää ihan vain siksi, että luonteeni ei anna periksi jatkaa ruokavalion noudattamista jos kerran olen jo lipsunut siitä. Varsinaisia piilo-sokereita en ole vältellyt tai hysteerisesti lukenut pakkausselosteita, mutta kaikki makeiset, pullat, keksit, jäätelöt, makeutetut jugurtit, mehut, makeat myslit ja makeat kastikkeet ovat tietenkin olleet poissuljettujen listalla kuutena päivänä viikossa. Tavallisia hiilareita en kuitenkaan mitenkään erikseen ole rajoittanut.

Alkuun yllätyin siitä miten usein jouduin kieltäytymään kaikenlaisista sokeriherkuista. Oli pullaa työpaikalla, kakkua ystävien luona ja jopa lounaalla tarjolla olevat jälkkärit houkutteli. Siis oikeasti sanoin makealle EI joka päivä, joskus monta kertaa. Aika hullua. En edes ollut tullut ajatelleeksi miten paljon sitä on tarjolla joka suunnassa. Olin myös sokerikoukussa ja ensimmäisinä päivinä kun olin ilman makeita ruokia ajattelin sokeria jatkuvasti, väsyin ja oli jopa pää kipeä. Pelottavaa suorastaan. Nyt olen mennyt tällä mallilla jo viidettä kuukautta ja olen edelleen sitä mieltä, että tämä on minulle tosi sopiva tapa suhtautua sokeriin. Olen energisempi ja on tässä muutama kilokin tainnut kadota. En tosiaankaan usko, että sokeri enää koskaan löytää tiensä takaisin pysyväksi osaksi minun ruokavalioa.

Minkälainen suhde sinulla on sokeriin?

-Såfin

PS. pyydän samalla anteeksi myös minun perheenjäsenilta jotka osakseen on saanut "kärsiä" tästä muutoksesta minun kanssa..

8 kommenttia:

  1. Mä oon hirvee sokerihiiri! Pitäisi itsekin ryhdistäytyä ja yrittää herkutella vain kerran viikossa. Helpommin sanottu kuin tehty 😅 Tsemppiä sulle ♡ 💪

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh :) Juu, tämä tuntui kyllä silloin viime syksyllä isolta päätökseltä - mutta nyt sujuu jo rutiinilla <3

      Poista
  2. Oih, sokeri. Siihen on kyllä sellain viha-rakkaussuhde. Välillä menee tosi hyvin ja välillä repsahtaa ihan täysin. Ja siis myönnän olevani koukussa, onhan sokeri tosi addiktoivaa. Pitäisi taas itsekin alkaa jonkinlaiseen korjausliikkeeseen tämän suhteen. Kesällä se on niin paljon helpompaa, kun energiaa on enemmän :)

    Onko ollut helppoa pitää kohtuus sinä yhtenä päivänä kun saa herkutella?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Agree! :) Viha-rakkaussuhde kuulostaa niin tutulta! Kesällä on ehkä kyllä helpompi lähteä tällaisiin uusiin projekteihin, silloin on niin paljon muuta kivaa ajateltavaa!

      Minulla on itseasiassa ollut yllättävän helppoa pysytellä kohtuudessa ns. "herkuttelupäivänä". Olen ehkä juonut yhden lasin mehua aamulla ja ottanut jälkkärin ruokailun yhteydessä. En siis ole syönyt kilotolkulla karkkia.. :D Hihii..

      Poista
  3. Kuulostaa hienolle! Mulle ei mitkään lakot sovi, sillä tekisin vain päinvastoin :D Sokerihimon olen kuitenkin saanut kuriin ja herkkumäärät pysymään hyvinkin kohtuullisina tyyliin koko levyllisen sijaan vain muutama pala suklaata :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hyältä jos osaat pitää herkuttelua kurissa. Minulla ei toimisi tuo "muutama pala"-menetelmä. Miettisin parin päivän päästä, että eihän se nyt haittaisi jos söisinkin kolme palaa kahden sijaan, seuraavana päivänä neljä palaa.. ja sitä rataa!

      Poista
  4. Hyvä sinä :) Ehkä minäkin vielä joskus.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihii.. <3 Tämä ei ehkä ole sopiva elämäntapa kaikille.. :D

      Poista