2017/10/13

Outo toistuva herääminen keskellä yötä

Olen aiemmin kertonut teille siitä miten etenkin lasten ollessa pieniä kärsin suurista uniongelmista. Jossain vaiheessa kutsuin jopa itseäni univammaiseksi. Tänä syksynä olen kuitenkin kärsinyt hieman oudosta univaivasta jota en osaa selittää millään järkevällä syyllä. Nimittäin herään joka yö tarkalleen kello 4:50. Säpsähdän hereille aivan kuin jossain lähelläni olisi kuulunut äkillinen kova ääni. Kun olen yrittänyt tutkia heräämiseni syitä en keksi mitään mikä olisi voinut herättää minut. Lehtiä meidän kotiin ei toimiteta, joka voisi selittää kolahduksen esimerkiksi postiluukulla. Kodissamme on tuohon aikaan hiljaista, valot ovat sammutettuina ja kaikki asiat ovat juuri niin kuin ne olivat kun menin nukkumaan. Todella kummallista. Normaalisti en olisi kovin yllättynyt tällaisista heräämisistä mutta nyt tätä on jatkunut kohta kuukauden..

(Kuvan otin kun olimme tutkimassa graffiteja Hiedanrannassa Tampereella)

Herään siis joka yö kymmentä vaille viisi ja yritän kuunnella ja miettiä mikä minut herätti. Pyörin hereillä ehkä 20 minuuttia jonka jälkeen nukahdan uudestaan, sillä olen vielä tähän aikaan yöstä vähintäänkin sanottuna uninen. Herääminen ei siis millään voi johtua siitä, että olisin nukkunut jo riittävästi. Olen pohtinut johtuisikohan herääminen ohi ajavasta autosta vaikka tie on melko kaukana meidän makuuhuoneista. Tai voisiko herääminen johtua siitä, että jossain naapuritaloissa soi herätyskello juuri tuohon aikaan ja jotenkin kummallisesti kuulisin nämä äänet seinien ja välissä olevien pihojen läpi. Asumme siis erillistalossa joten tämäkin selitys tuntuisi oudolta. Äh. Olen aivan ymmälläni tästä koko jutusta. Olen jopa pohtinut laittavani herätyskellon soimaan kello 4.45 jotta voisin kuunnella onko ympäristössäni tosiaankin jokin ääni joka minut herättää vai olenko vain onnistunut ajastamaan sisäisen kelloni herättämään minut täsmälleen samaan aikaan joka yö. Siinä tapauksessa voisin kyllä miettiä tämän taidon kirjaamista ansioluettelooni. Heh..

Onko sinulla kokemuksia tällaisesta oudosta toistuvasta heräämisestä?

-Såfin

2 kommenttia:

  1. Minä varmaan joku yö heräsin vähän ennemmin kuunteleen että mitä ääniä kuuluu :D mielenkiinnosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Keskellä yötä herääminen on aina omalla tavallaan vähän pelottavaa ja ainakin minä itse olen "sydän kurkussa" fiiliksellä aina kun herään! :D

      Poista