2015/09/17

Brändiuskolliset vanhemmat

Havahduin eilen miettimään miten brändiuskollisia meistä on tullut sen jälkeen kun lapsemme syntyi.  Olemme erityisen uskollisia tietyille lastentuotteiden tavaramerkille. Esimerkkinä voisin ottaa vaikka kuinka paljon tuotteita, jonka merkkiä emme olisi valmiita vaihtamaan edes silloin kun lähikaupastamme ei kyseistä tuotetta löydy. Vaihdamme siis ennemmin kauppaa kuin brändiä, niin hankalalta kuin tämä kuulostaakin. Käytämme uskollisesti Pampersin vaippoja, ostamme Ella-tuotemerkkisiä smoothieita, ostamme PoP:in ulkohanskoja, käytämme Earth Friendly Baby-merkkistä vaahtokylpyainetta jne.


On melkein yllättävää miten nopeasti esikoisen synnyttyä nämä tuotemerkit tarttuivat meidän ostoskoriin ja oli siellä pysyäkseen. Totuimme nopeasti tuotteiden toimivuuteen eikä tässä nyt varsinaisesti myöhemmin ole tullut mietittyä niitä silloin tehtyjä valintoja kovin kriittisesti. Joskus jaksan innostua uusista markkinoille tulleista tuotteista - mutta melkein aina palaan takaisin niihin meidän alunperin käyttämiin merkkeihin. Tärkeintä on tietenkin loppujen lopuksi, että tuote toimii ja hinta-laatusuhde on kohdallaan. Kun näissä ei tapahdu suurempaa muutosta en usko että jatkossakaan aiomme (tai jaksamme) miettiä tiettyjen tuotemerkkien vaihtamista. Yllättävästi se tuttu ja turvallinen on siis meille se tärkein valintaperuste.

Ollaanko teillä brändiuskollisia lastentuotteiden osalta?

-Såfin

Ps. Kuvissa ovat ainoat lastentuotteet, jotka olemme kelpuuttaneet meidän vakituiselle ostoslistalle hyvin pitkään aikaan..

4 kommenttia:

  1. Mä en edes ollut ajatellut tätä tarkemmin ennen kuin nyt. Ja kyllä, meilläkin ollaan brändiuskollisia, ainakin useimmiten. Kauppaa me nyt ei ihan vaihdeta, jos jotain on pakko saada ja juuri sitä oikeaa merkkiä ei ole. Silloin yleensä otan sen jonkun villin kortin ja suurella todennäköisyydellä kärvistelen kotona sen kanssa, kun siitä oikeasti tuli vieläkin villimpi kortti :) Lasten kohdalla tämä brändikeskeisyys näkyy eniten vaipoissa, meillä vannotaan Liberon nimeen.

    Mä huomaan, että brändikeskeisyyteni aiheuttaa tietyllä tavalla mulle ongelmia kaupoilla. Mä olen tottunut käyttämään K-ryhmän kauppoja ja sitä kautta tietysti niitä heidän omia halpamerkkejä. Ongelmahan tulee, kun voisin mennä muunkin ryhmän kauppaan, mutten osaa toimia siellä, kun en löydä "samoja tuotteita" :D Eniten tämä näkyy siinä, että haluaisin enemmän käyttää Lidliä, kun kaikki puhuu sen halpuudesta, mutta kun mua rassaa etten löydä sieltä sitä kaikkea mitä haluan ostaa. Ja pahimmillaan joudun menemään sitten toiseenkin kauppaan, jotta saan kaiken hankittua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, jotenkin havahduin itsekin tähän! En ajatellut että olisimme näin brändiuskollisia. Olen huomannut tuon ihan saman asian, meille on todellakin vaikeaa käydä eri ketjun kaupoissa, koska emme välttämättä löydä sieltä meidän "vakio"-tuotteita. Ehkä se vain yksinkertaisesti on niin ettei lapsiperheen arjessa ole aikaa huonoille tuotteille ja siksi on turvallisempaa pysytellä niissä tutuissa jo testatuissa tuotteissa :)

      Poista
  2. Kyllähän se niin on että tietyt tuotteet vaan syystä tai toisesta aina eksyy ostoskärryyn :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No näin on! :) Kummallisinta on, että näin käy melkein huomaamatta!

      Poista